Tēvijas sargi - Ar katru dienu spēcīgāki!
Eiropas vārti plaši vaļā...
Mēs nekad nebūsim brāļi!
Dok. filma "Latviešu leģions"
Par latviešu pašapziņu. prof.soc. D.Beitnere
PSRS okupācijas karaspēks 1939.g. ieņem Rietumukrainu
Hakamada: visi slikti, tikai mēs, Krievija, balti un pūkaini
Protesta mītiņš Kijevā pret Timošenko atgriešanos politikā
Revolūcijas cīnītāji Ukrainā bažījas, ka vecais režīms tiks aizvietots ar jaunu
Janukoviča bandīti ar kaujas munīciju šauj uz protestētājiem
Ternopolē "Berkut" specvienība pāriet tautas pusē
Bērnu audzināšana
    • Ideoloģija, skatījums
    • 2009-01-22

    Bērnu audzināšana

    Par bērna izglītību un audzināšanu ir aktīvi jādomā jau uzreiz pēc bērna dzimšanas. Tikko sadzijusi nabassaite, bērnam ieteicamas vannas peldes. Tas ne tikai uzlabos fizisko attīstību un imūnsistēmu, bet tas arī aktīvi stimulē bērna garīgo attīstību. Vēlāk šīs peldes var turpināt arī baseinā, kas ir arī lieliska atpūta vecākiem.

    Bērna audzināšanu nedrīkst atstāt pašplūsmā. Bērna audzināšanai ir jāvelta ļoti nopietns darbs.

     

    Ir piecas pamatjomas bērna attīstībā:

    sociālā – attiecas uz spēju spēlēties ar citiem bērniem, sadarboties, dalīties ar mantām un veidot draudzību,

    fiziskā – gan mazo, gan lielo muskuļu motorikas attīstība,

    intelektuālā – spēja uztver apkārtējo pasauli,

    radošā – muzikālo, māksliniecisko spēju attīstība,

    emocionālā – pašapziņas attīstība un spēja saprast un kontrolēt savas emocijas.

    Kā atsevišķu var izdalīt izziņas attīstību. Izziņas attīstību var sadalīt 4 posmos:

    Pirmais posms – periods no dzimšanas līdz 2 gadu vecumam. Šajā posmā bērna inteliģence izpaužas motoriskajās aktivitātēs ar ierobežotu simbolu skaitu, ieskaitot valodu. Bērna uztvere par pasauli pamatā veidojas pieredzes ceļā no fiziskām aktivitātēm.

    Otrais posms – periods no 2 līdz 7 gadiem. Šajā periodā bērns sāk pastiprināti paust inteliģenci, izmantojot simbolus. Atmiņa un iztēle attīstās līdz ar valodas attīstību. Domāšana ir neloģiska un egocentriska.

    Trešais posms – periods no 7 līdz 12 gadu vecumam. Šajā periodā bērnam veidojas izpratne par skaitļiem, attālumu, garumu, tilpumu, masu, laukumu. Pastiprināti tiek demonstrēta loģika un sistemātiskums.

    Ceturtais posms – posms vecumā no 12 gadiem. Domāšana ir stipri loģiska, ir attīstīta spēja darboties ar simboliem, attīstās abstraktā domāšana.

    Ieteicams padomāt kā tiek attīstīta katra no šīm attīstības jomām.

    Daži ieteicamie vingrinājumi maziem bērniem:

    Radošuma attīstība.

    No papīra dvieļa centra, aiztaisot vienu galu ciet, var izveidot mūzikas instrumentu, kurā var dūdot un dziedāt iekšā pa atvērto galu.

    Uz kartona kārbas var piestiprināt dažāda spriegojuma gumijas lentes, tādējādi izveidojot improvizētu ģitāru.  Tā kā gumijām ir dažādi spriegojumi, tās radīs dažādus toņus.

    Var piepildīt vairākas glāzes ar ūdeni un ar pārtikas krāsvielām iekrāsot dažādās krāsās. Tad var sajaukt krāsas , lai veidotos citas krāsas.

    Paprasīt bērnam, lai viņš izliekas par kādu dzīvnieku. Par lauvu vai lāci, peli vai zivtiņu, odu vai biti. Paprasīt viņam kā viņš jutās katrā no gadījumiem, kad bija liels vai mazs dzīvnieks.

    Ļaut bērnam iejusties kā dažādiem ģimenes locekļiem, tas ļaus bērnam saprast savstarpējās ģimeniskās attiecības.

    Bez vārdu palīdzības bērns mēģina parādīt par ko viņš izliekas, par smago mašīnu, lidmašīnu, kaķi, sniegpārslu vai jebko citu.

    Matemātiskā attīstība.

    Skaitīšana skaļi gan augošā, gan dilstošā secībā.

    Rakstītu ciparu atpazīšana.

    Objektu skaitīšana norādot ar pirkstu.

    Braucot ar mašīnu bērnam pasaka kādu ciparu, kuru viņam ir jāmēģina ieraudzīt uz zīmēm, uzrakstiem, ceļazīmēm.

    Skaitīšanu ar norādīšanu var trennēt ēdot saldumus un citus našķus.

    Darbības ar cipariem var izpausties kā zilo klucīšu saskaitīšana, sarkano klucīšu saskaitīšana un tad visu klucīšu saskaitīšana kopā.

    Sešus cepumus var palūgt sadalīt trīs draugiem.

    Lai attīstītu mērvienību izpratni, jārunā par pulksteņa un kalendāra saistību.

    Var paprasīt, kurā kaudzītē ir vairāk klucīšu.

    Var izmantot nestandarta mērvienības, piemēram, paprasot cik karotītes garš ir galds.

    Formu atpazīšanai var sākt ar taisnstūru, kvadrātu, riņķu un trijstūru atpazīšanu.

    Sistematizēšanas attīstībai nepietiek tikai ar ciparu un burtu atpazīšanu, bērniem jāmāca arī sagrupēt lietas pēc krāsas, izmēriem, formas un citiem parametriem.

    Fiziskā attīstība.

    Tikko bērns ir iemācījies staigāt, viņam var sākt mācīt arī kūleņus, tas lieliski attīstīs koordinācijas spējas.

    Lieti noder arī lielāka izmēra batuts, jo uz tā var gan lēkāt, gan arī taisīt kūleņus nebaidoties sasisties.

    Ja ir iespēja, jāiekļauj arī baseina apmeklējumi. Divu gadu vecumā pareizi sagatavots bērns ar vecāku palīdzību var ienirt uz pāris sekundēm.

    Tāpat ļoti aizraujoša bērniem ir improvizēta cīņa, kur pretinieks (tēvs) ir jānoliek uz lāpstiņām.

    Divu, trīs gadu vecumā bērna fiziskā sagatavotība ļauj brīvi nostāties tiltiņā uz galvas, kas attīsta gan kāju, gan muguras, gan kakla muskuļus.

     


    Ievietotāja profils | Komentāri (7)
  • Iesaki rakstu savējiem!
    Iesaki Facebook